söndag, november 25, 2007

Den överväldigande bristen på entusiasm

Jag skulle ha jobbat idag. Men de hade strulat till det på jobbet och jag kunde inte tjäna mina pengar. Istället tog jag en shoppingrunda. Men entusiasmen var i botten och jag kunde inte förmå mig att ta saker och ting på allvar. Det var ett under att jag fick ihop plagg över huvud taget. Jag fick i alla fall ihop ett par jeans och två t-shirts. Nu kan jag se anständig ut ett par månader till.

Och så var det det här med bussar och spårvagnar som tycks vara utbildade i att missa varandra. Men så tänkte jag lite på barnen i Afrika, fick lite perspektiv på tillvaron och slutade gräma mig över att komma hem en halvtimme senare än jag trott att jag skulle göra.

Min buss såg ut som alltid, det vill säga blå och allmänt fylld av tråkighet. Jag kunde åtminstonde tillbringa hemresan lyssnandes på Kent. "Du skulle vilja glida som jag"

Och nu har jag nyligen fått veta adressen till en väns blogg (http://ellenfanny.blogg.se/). Bra tycker jag. Hon säger att det var en man som begick självmord genom att törsta ihjäl. Han fick inte dödshjälp så han löste det själv så att säga. Två veckor lär det ha tagit. Tough shit.

Och så utrikes: Kaos i Ryssland.
Aftonbladet.se(http://www.aftonbladet.se/nyheter/ryssland/article1327333.ab) skriver:
"Rysk kravallpolis i S:t Petersburg grep presidentkandidaten Boris Nemtsov på söndagen i samband med att de upplöste en Putin-kritisk demonstration."
Vad är han egentligen ute efter, Putin? Ett nytt sovjet? Man kan ju bara hoppas att Nemtsov får en hel hög med sympatiröster. Visst, demonstranterna hade visserligen inte fått tillstånd från myndigheterna men jag betvivlar att de skulle ha fått något om de försökt. Men vem vet, de kanske försökte.

Idag har jag funderat över många onödiga saker. Och jag har kommit fram till många onödiga svar och till råga på allt har jag glömt vad det var för svar. Haruki har en bra beskrivning på hur det är att inte tänka på någonting. Han säger att man egentligen tänker på massor av saker men man snuddar bara vid dom med medvetandet och därför får man aldrig grepp om något. Sådan var dagen idag. Jag klurade på frågor, klurade på svar men inget tycktes vara av vikt och i slutet av dagen(d.v.s. nu) inser jag att det känns som om jag bara har irrat runt som en zombie idag. En zombie i grå/lila-randig mössa. Det var idag.

Leafar

1 kommentar:

Anonym sa...

Du glömmer mycket du! Men jag tycker om dig ändå. Jag tycker om din blogg också. Idag har jag tyckt om väldigt mycket. Det känns bra att du klurat mycket också, för det brukar jag också göra. Och ibland känns det som om jag är helt ensam om att faktiskt tänka, fundera och klura på saker och ting hela tiden. Slutsats: fortsätt skriva blogg, du är bra på det. /Din vän