söndag, december 02, 2007

En dag bestående av folk med dålig smak

Jag jobbade (ringde hem till folk mitt i middagen för att lura på dem en prenumeration på pocketböcker) idag. Jag blev inte förvånad när de flesta svarade att deras favoritgenre var "deckare". Folk har dålig smak.

Dagens lunchrast var mycket innehållsrik. Jag gick förbi affären "Topshop's" skyltfönster på vägen till min lunch. Och vem var det, som i jeans, väst och lös fluga, stod modell. Jo Kate Moss. Jag stod still och skrattade högt en stund åt hennes påflugna uppenbarelse. Jag hoppas att det inte såg allt för dumt ut men jag kunde inte hålla mig.

Där blev jag allt förvånad.

Sedan tog jag ett beslut. Det beslutet innebar att jag skulle äta på 'fröken Olsson' istället för mitt vanliga "ta en baguette och en dricka för 25:-" ställe vid korsvägen. Jag tänkte att jag skulle vara lite lyxig och inte så enformig. 'Omväxling förnöjer' tänkte jag och tog mig till fröken Olsson. Det var ett ödesdigert misstag och min plånbok hatar mig innerligt nu. Varför?

Anledning 1:
Jag köpte en "rågfralla med salami och brie" för 45:-(ni vet vad det andra stället hade för pris)

Anledning 2:
Eftersom dricka inte ingick var jag sedan tvungen att köpa en Dr.Pepper i närliggande kiosk 18:-

Anledning 3:
Brien var inte god och jag blev inte lika mätt som vid korsvägen

Sammanställning av priser:
Baguette som mättar inklusive god 33cl cola (25:-)
Halvgod rågfralla som inte mättar + Dr.Pepper 50cl (63:-)

Nog för att Dr.Pepper är god men... inte så god att jag är villig att bli pank för att få dricka den.

Nåväl. Trots dagens incidenter är jag tämligen nöjd med min insats som översliskigt trevlig, bokälskande försäljare. Jag vann till och med en bok som handlar om någonting. Jag har inte tittat på den ordentligt än. Men den handlar säker om någonting.

Det finns många underhållande(i viss mån sorgliga) människor ska jag säga er. Man blir förstummad över hur många som har ologiska saker att säga. "Jag sitter och äter. Kunde du inte ringt lite tidigare?" är ett exempel på en knepig fråga vilken jag naturligtvis besvarade på mycket hedervärt sätt "Nej tyvärr. Om jag hade ringt tidigare hade jag ju inte stört och då blir mitt jobb så tråkigt." Måste bara påpeka att det är enda gången jag blivit så irriterad på en kund att jag gnabbat tilbaka. Han la på och jag la på.


Det här är en falsk bild av hur man ser ut när man jobbar. Jag svär på att jag inte under en enda sekund av dagen har det där tillfredsställda smilet på läpparna. Ända gången jag har något som kan påminna om det är när jag sålt något och då tror jag snarare att jag har ett uttryck som illustrerar "Ha, jag är så jävla bra". Lite självgod måste man vara för att lyckas sälja.

Dagens I-landsproblem:
Att hörlursladden till mp3:an onekligen har snott ihop sig och bildat knutar till nästa gång man tar upp den, oavsett hur väl man lindade sladden innan man lade den ifrån sig eller vart den än har legat... (Hos herr D.W gäller detta även konsolerna till Ps2.)

Dagens I-landsproblem 2:
Finns det bara femhundralappar i bankomaten?

Dagens I-landsproblem 3:
att jobba på söndagar!!

Båda tre upplevda under en och samma dag. Mitt liv är hemskt.

Apropå ingenting. Jag pratade med en 37 årig kvinna från Karlstad idag. Hell Värmland.

Så. Nu var jag lokalpatriotisk för en stad jag inte bor i. Bra så. Hejdå.

Leafar

4 kommentarer:

Anonym sa...

Funkar det???

Anonym sa...

det är så himla skönt att ha lämnat tiden som telefonförsäljare bakom sig. jag känner tyvärr att jag har en liten del i att du plågas... det var ju faktisk jag som fick iväg dig till provoice. även om du kanske hade börjat där förr eller senare ändå. inte för att du skulle ha nått kall som telefonförsäljare men du hade ju läst anonsen. jag kan verkligen se ditt ansiktsuttryck framför mig, både så som du ser ut efter att du sålt något och när du svarar på nån persons konstiga argument till att inte köpa av dig. jag vet inte om jag ser rätt. men kanske. är det ett tecken på att vi känner varandra väl? eller att jag känner dig? vet ej. men något som tyder på att vi umgåts en del är iaf att du är med på många av korten som ska in i mitt album. den du. hej svejs.

Anonym sa...

hm... funkar det? eller ser det bara inte ut som det brukar?

Anonym sa...

det ser inte ut som det gjorde förut! nu kan man inte länka sitt namn till sin blogg om man inte har bloggspot! DAMN YOU BLOGGSPOT! (jag väntar för övrigt på formeln till den stelfrusna ankan, och tycker fortfarande det är kul att man tar bävern till australien)