måndag, december 10, 2007

Konsten att få dagen att gå långsamare än en snigelparad i baktakt

Bli sjuk. Enkelt. Dagen har inte släpat sig fram. Den har legat i dödläge i en evighet till den sekund jag såg första sekunderna ur Gökboet. Sedan gick tiden fort och nu är den slut. Dagen for förbi i oändligt låg hastighet om ni förstår vad jag menar. Jag darrar fortfarande efter slutet på gökboet. En av de mest gripande filmer jag sett. Jag blev så överlycklig av det slutet. Inte för just ändelsen kanske men för att den avslutades så grymt bra. Tack så mycket för lånet som sagt. Någon tycks ha samma smak som jag. 2 av 4 avklarade(fempoängare dessutom). Kocken och Pi kvar.


Dagens låttext:

Jag är en av dom som slavar på Kung Keops pyramid
Och det är vi som jobbar nere invid foten
Och vi sliter och vi svettas för att inte tappa tid
Och det är synd om dom som inte fyller kvoten
Har man en gång kommit hit
blir man aldrig mera fri
Om man slutar här så slutar man i gropen
Men om kungen sägs att han är son av solen

Bakom femton dubbla reglar, bakom femton dubbla lås
håller rikedomen hov i maktens salar
Här finns ingenting som hotar, här finns ingenting som stör
Här är tankarna och rummen lika svala
Och om någon måste dö
eller några ska ha spö
finns det andra som kan verkställa besluten
Hit hörs aldrig ångestropen eller tjuten

Men när natten blir lång
brukar vi sjunga en sång
som dom som styr oss kan höra i vinden
Om ett folk som levde en gång
som ville bygga ett torn
som skulle räcka ända upp till himlen
Men ju högre man kom
ju mera skiljde sej dom
som bodde där uppe ifrån dom andra
Och till sist blev tornet så högt
att dom där uppe och nere
inte längre förstod varandra
Och då rasade tornet samman

Så det verkar som om om det i varje tid och i
alla sortes folk
finns några som vill skapa pyramider
där dom själva sitter överst och har makten i sin hand
medan dom som lever nedanför dom lyder
Men om dom där uppe i det blå
inte längre vill förstå
utan föraktar alla dom som ger dom mat
ska pyramiderna till sist bli deras grav


Dagens låttext(2):

Från öckerö logens dragspel och bas
Fullmånen lyser som var den av glas
Där dansar Fredrik Åkare
kind emot kind
med lilla fröken
Cecilia Lind

Hon dansar och blundar
så nära intill
Hon följer i dansen
precis vart han vill.
Han för och hon följer
lätt som en vind
men säg varför rodnar
Cecilia Lind

Säg var det för det
Fredrik Åkare sa?
Du doftar så gott
och dansar så bra
din midja är smal
och barmen är trind
Vad du är vacker
Cecilia Lind

Men dansen tog slut
Vart skulle de gå?
De bodde så nära
varandra ändå
Till slut kom de fram
till Cecilias grind
Nu vill jag bli kysst
sa Cecilia Lind

Vet Hut Fredrik Åkare
Skäms gamla karln
Cecilia Lind
är ju bara en barn
Ren som en blomma
skygg som en hind
Jag fyller snart 17
sa Cecilia Lind

Stjärnorna vandra och timmarna fly
och Fredrik Åkare är gammal
men månen är ny
Ja Fredrik är gammal
men kärleken blind
O kyss mig igen
sa Cecilia lind

Jag är lite patriotisk och sorgsen idag. Ta det med behag.

Leafar

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vi saknade dig på musiken idag din lille mupp! Krya på dig och keep up the good work med filmtittandet!

Anonym sa...

keops pyramid! gillar den